Mersalg i butikk

Ønsker du å øke bedriftens omsetning, men vet ikke helt hvordan? Mersalg i butikk er avgjørende for å sikre fortjeneste og vekst i bedriften. Det gir deg et konkurransefortrinn på bransjemarkedet og det fører til fornøyde kunder som kommer tilbake.


Hva er mersalg?

Mersalg i butikk er når en kunde kommer inn i butikken for å kjøpe en ting, men ender opp med å kjøpe flere eller dyre produkter enn planlagt. For eksempel kan en kunde ende opp med å kjøpe fem håndklær i stedet for ett, fordi prisen var bra eller han blir gjort oppmerksom på at han like godt kan kjøpe flere håndklær til badet, først som sist.

Mersalg er bra for butikken, både fordi kunden legger igjen mer penger, men også fordi dere fikk et salg som mye mulig skulle gått til konkurrenten. Dermed har du kanskje vunnet denne kunden for senere salg også.


Hva er flersalg?

Flersalg er når kunden ender opp med å handle produkter som ikke var planlagt, i tillegg det planlagte. Dette skjer ofte i matbutikken, hvor man kommer på flere ting enn den planlagte handlelisten.

Flersalg handler ikke bare om å tjene mer penger der og da, men gir også en opplevelse av at butikken har et godt utvalg samt vennlige og flinke ansatte. Kunden får en god kjøpsopplevelse og er fornøyd, noe som øker sjansen betraktelig for at han kommer tilbake ved en senere anledning.


Hvordan få til effektiv mersalg?

Mersalg i butikk stiller høye krav til deg som selger: Du må kjenne kunden og hva han eller hun har behov for. Dersom du er oppdatert på hvilke utfordringer kunden kan ha, oppleves du også som mer seriøs. Det øker også sjansen for at kunden har lyst til å kjøpe fra deg.

Ved siden av å forstå kunden, handler mersalg i butikk også om å kjenne produktet eller tjenestene man selger. Hvorfor skal kunden kjøpe produktet hos deg og ikke konkurrenten? Den beste muligheten for mersalg er også idet du har solgt en vare. Da er kunden som regel på sitt mest positive ovenfor din bedrift.

Du kan også skaffe lønnsom mersalg i butikk ved å tilby flere produkter eller løsninger for kunden. Da binder man kunden til seg. Sannsynligheten for at en kunde bytter leverandør når mer bruker mer enn en tjeneste er betydelig mindre. Det krever mer av kunden å bytte totalleverandør.


Slik oppnår du mersalg i butikk:

– Sørg for at medarbeidere har kunnskap om produktene de selger og selgerrollen generelt.

– Motiver de ansatte og deg selv til mersalg i butikk.

– Strukturer salgs- og serviceprosessen ut fra kundens behov og opplevelse.

– Spill på kundens sanser for å styrke merkevaren.

– Spill på kundens situasjon i salgsøyeblikket- er kundens sliten, etc? Bruk potensialet for mersalg i butikk.

– Bruk eventuelle konkurransefortrinn du har i nærområdet.

– Jobb med å eliminere tap av kunder.

– Jobb kontinuerlig med kreative måter å skaffe nye kunder på.

– Bruk kundens nettverk.

 

Hvem er ManpowerGroup Solutions Retail?

ManpowerGroup Solutions Retail (MGS Retail) leverer salgstjenester i dagligvare- og faghandel, og jobber på vegne av leverandører til bransjen. Medarbeiderne våre er sertifisert i tjenestene vi utfører på vegne av våre kunder i butikk. Vi sørger for kvalitet i tjenestene med hyppige kurs i varefremming og salgsfremming for alle ansatte. Det gir deg rom for mersalg i butikk.

Administrasjonen og ledelsen i ManpowerGroup Solutions Retail har lang erfaring med ledelse fra butikk- og kjededrift fra leverandørsiden og som kundekontakter. Det gir våre kunder en trygghet om at vi vet hva som kreves for å lykkes. Vi utvikler oss sammen med våre kunder og tilpasser oss morgendagens krav til leveranse av selgertjenester.

ManpowerGroup Solutions er en del av ManpowerGroup og er en del av et stort og internasjonalt nettverk, med kontorer i over 80 land. I norden har vi etablert samarbeid i nabolandene, noe som gir oss muligheten til å tilrettelegge for avtaler og samarbeid på tvers av landegrensene.

Trenger du hjelp til å øke mersalg i butikk? Våre dyktige ansatte kan hjelpe deg med vareplassering, salg og nyhetsetablering, slik at du når målene du har satt deg.