Retail merchandising

Retail merchandising handler om å velge riktig hylleplassering og vareutvalg i butikk, slik at det øker omsetning og fortjeneste i butikk. For at kunden skal kjøpe et produkt, må det først vekke interesse. Ikke minst bør det være unikt over din butikk som skiller deg ut på et konkurrerende marked. Det kan riktig bruk av retail merchandising hjelpe deg med.


Hva er retail merchandising?

Gjennom retail merchandising kan du tiltrekke kunder mot visse produkter eller tjenester på ulike måter. Retail merchandising inkluderer aktiviteter og strategier som butikkdesign, dekor, utvalg av varer og markedsføring i butikk (eller online) mot kundene.

Målet med retail merchandising er å generere salg for leverandører og skape merverdi for kunden. Det viktigste fokuset innen retail merchandising fra leverandørs side er nok utvalget produkter og tjenester som bedriften fører. Dette er med på å sette tonen for bedriften samt plassere den i forhold til konkurrerende leverandører på markedet. En tydelig strategi er derfor viktig for å få full fortjeneste.


Fokus på kundereisen

I dag har internett tatt over kjøpevanene til mange forbrukere. Her kan enkelt kjøpe det man trenger, fra komforten av eget hjem. Likevel er det fortsatt mange som har behov for å dra i en fysisk butikk. Ulempen med netthandel er nettopp det at man ikke kan se produktet før man kjøper det. Derfor er det viktig at produktet kommer godt til syne i butikken og faktisk fyller den rollen kunden har kommet til butikken for å oppleve.

For eksempel er det vist at mange alternativer for samme produkt skader kundereisen. Det skaper heller forvirring og tvil hos kunden, noe som ofte leder til at de går ut av butikken igjen. Få alternativer gir større kundetilfredshet og søker sjansen for et sluttsalg. Også servicen setter tonen for kjøpsopplevelsen. Dette innebærer selvsagt vanlig kundeservice i form av fysisk hjelp, men også helheten av kjøpsopplevelsen. Er det enkelt å komme frem i butikken? Har dere gode betalingsalternativer, digitalt og fysisk?


Fortell en historie

Den mest effektive salgsmetoden er å skape en opplevelse for potensielle kjøpere. Jo lettere det er å forestille seg produktet i eget hjem eller i egen hverdag, desto større sjanse er det også for at kunden kjøper produktet. Retail merchandising handler om å skape denne gode følelsen i butikken. Følelsen av at de bare må ha det.

La butikken fortelle en helhetlig historie. Det er ikke uten grunn at interiør og møbelbutikker er delt opp i ulike rom. Her handler det om opplevelsen av et hjem. Produkter som hører sammen bør også stå sammen i hyllene. Dette skaper inspirasjon til kunden.


Optimal hylleplassering

I tillegg til at tilhørende produkter bør stå sammen på hyllen, handler retail merchandising også om å plassere produktene i riktig hylle. Noen plasseringer er bedre enn andre. For eksempel er nederste hylle ofte en dårlig plassering, fordi den ikke er like synlig for kunden som kommer inn i butikken. Hyllen skal fortsatt brukes, men kanskje du har produkter som tåler denne plasseringen bedre enn mindre populære produkter. I enkelte butikker kan det være lønnsomt å rullere på hylleplasseringene ved jevne mellomrom.

Unngå også å plassere små produkter eller varer som ikke er like synlige på den nederste hyllen. Nyheter bør alltid få en god plassering. Dette kan våre medarbeidere hjelpe deg med. Vi kan retail merchandising.


Unngå tomme hyller

Selv om det er bra å se at et produkt selger, er det viktig å sørge for god flyt i varebeholdningen. Dersom kunden kommer inn i butikken din og ser at produktet de skal ha er utsolgt, tar de i stedet hele kjøpet med seg til en konkurrerende bedrift. Dermed mister du også salg på andre produkter som kunden skulle kjøpe i samme runde. Tomme hyller er derfor synonymt med tapt salg.

Utsolgt beholdning av en vare kan også sørge for tapt salg av denne varen i fremtiden. Dersom kunden ikke går til nabobutikken, vil de plukke med seg et annet tilsvarende produkt. Kanskje likte de det bedre? Dermed kan varens plassering bli skadet i fremtiden. Sørg for jevn flyt av varer og følg opp tomme hyller med en gang.

Trenger du hjelp til å mestre retail merchandising? Kontakt oss i MGS Retail, så kan vi se hva vi kan bistå med.