Visual merchandising

Visual merchandising handler om å eksponere varer og produkt i en butikk på en slik måte at det fører til økt salg.

For å få til god visual merchandising bør man sette seg inn i kundens sko: Hvordan oppleves et display i butikken? Hva er førsteinntrykket av hyllene? Er de rotete, eller er det lett å finne frem? Det handler om å sørge for at produktene i butikken synes på best mulig måte. En inspirerende utstilling fører til at kunden får lyst til å kjøpe varen selv.

Gjennom visual merchandising kan du bestemme hva kunden kjøper – etter hva de ser i butikken.

 

Hva er visual merchandising?

Visual merchandising dreier seg om planlegging, disponering og innredning av salgssteder for å øke salget i butikken. Dette innebærer alt fra hylleplassering og lyssetting til utstilling og i butikkvinduer og eksponering av varer i butikk. Når produktene vises fra sin beste side, vil forbrukerne legge merke til varens beste egenskaper og fordeler. Dette øker naturligvis lysten og behovet til å skaffe produktet selv.

Målet er å skape attraktive og effektive butikker ved å kombinere butikk- og bransjefaglig erfaring, metoder og verktøy med markedsføringsstrategier, psykologisk innsikt og kreativitet.

 

Utstillingsvinduet

Butikkvinduet er selve trekkplasteret inn i butikken. Hvordan dette eksponeres er avgjørende for om folk i det hele tatt blir inspirert til å ta turen innom butikken din. Utstillingen bør være inspirerende og innbydende, og helst ha et klart tema. Ikke minst må produktene som stilles ut også gjenspeile målgruppen for butikken. Det nytter ikke å ha et pent butikkvindu, med mindre det trekker til seg de som faktisk skal handle hos deg.

Husk også at varene som stilles ut i vinduet bør være enkle å finne inne i butikken. Inngangspartiet og området like ved vinduet bør også gjenspeile temaet i utstillingsvinduet. Dette er viktig for at folk som kommer inn opplever at de er kommet til rett butikk. Ellers kan fort utstillingsvinduet oppleves som falsk reklame.

 

Butikklokalet

Butikklokalet bør gjenspeile følelsen produktene skal gi kunden. Selger du for eksempel elektronikk gjenspeiler ofte butikken et sterilt og moderne og har gjerne skarpt fluoriserende lys og hvite vegger for å understreke følelsen av moderne teknologi. En klesbutikk for voksne damer vil til motsetning ha en mye mer dempet belysning og varme farger i rommet for en mer behagelig atmosfære. Sørg for at tepper, gulv, gardiner – alt av interiør følger samme tema.

Butikklokalet bør selvsagt alltid være ryddig og rent, uavhengig av hvilket produkt du selger. Sørg for at rommet lukter godt og har god ventilasjon. Det er ingenting som er verre enn å gå inn i en butikk med dårlig luft. Det kan fort jage kunden ut av butikken før han eller hun i det hele tatt har sett på produktene dine.

 

Belysning

Belysning er viktig i ethvert rom og avgjørende for god visual merchandising. Lyset må være sterkt nok til at produktene kommer tydelig frem, samtidig må det ikke være for sterkt så det blir sjenerende og ubehagelig for kunden. Når det gjelder basisbelysningen i lokalet, vil den sette stemningen i rommet. Et kaldt og sterilt lys gir en følelse av modernitet, noe som passer butikker me elektronikk, mens varmere lys gir en varmere og luksuriøs følelse – noe som kan være passende for en motebutikk.

I tillegg kan du velge å bruke lys til å fremheve visse produkter i butikken. Et spotlight over nyhetsstativet vil umiddelbart fange kundens oppmerksomhet. Våre medarbeidere kan hjelpe deg i utformingsfasen av butikken din eller veilede deg dersom du har behov for å optimalisere butikken.

 

Hvorfor skal du fokusere på visual merchandising?

– Visual merchandising hjelper kundene til å finne det de leter etter – enkelt og raskt.

– Det viser kundene på en oversiktlig måte hva som er siste trend.

– Det er lett for kunden å finne ut hva han skal kjøpe, selv uten hjelp fra betjeningen.

– Visual merchandising gir butikken sin unike profil og lar butikken skille seg ut i mengden.

– Når kundene finner det de trenger i et inspirerende miljø, sørger du for en god handleopplevelse.

– Viktigst av alt – det øker salget i butikken din og gir kundetilfredshet.

 

Hvem er MGS Retail?

ManpowerGroup Solutions Retail (MGS Retail) leverer salgstjenester i dagligvare, KBS, HoReCa og faghandel. Vi jobber på vegne av leverandører i bransjen. Våre ansatte er spesialister på salg og visual merchandising, og gir deg som kunde kvalitet og fleksibilitet når dere behøver det.

ManpowerGroup Solutions er en del av ManpowerGroup. Det betyr at våre ansatte innen visual merchandising er en del av et stort og internasjonalt nettverk, med kontorer i over 80 land. I norden har vi etablert samarbeid i nabolandene, noe som gir oss muligheten til å tilrettelegge for avtaler og samarbeid på tvers av landegrensene.

Trenger du hjelp med visual merchandising i din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for å høre hva vi kan bidra med.